Kanibalizacja słów kluczowych ma miejsce, kiedy na stronie internetowej istnieje więcej niż jedna podstrona, które konkurują ze sobą o wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania dla danego słowa kluczowego. W większości przypadków te podstrony nie są skutecznie zoptymalizowane, ponieważ zawierają zbyt wiele powtórzeń tego samego słowa kluczowego lub mają zbyt dużo linków z dokładnym dopasowaniem do tego słowa kluczowego. W rezultacie rywalizują one ze sobą o wysokie pozycje, co ostatecznie prowadzi do spadku widoczności całej strony w wynikach wyszukiwania.
Czym jest kanibalizacja fraz?
Kanibalizacja jest zjawiskiem niekorzystnym, ponieważ utrudnia prawidłowe pozycjonowanie strony oraz ustalenie jej rankingu przez Google. Najczęstszym skutkiem kanibalizacji jest występowanie w wynikach wyszukiwania różnych podstron serwisu dla tego samego słowa kluczowego. Często również zdarza się, że pozycje dla danego słowa kluczowego ulegają zmianie wraz ze zmianą adresu URL, a są one zwykle niższe niż w przypadku braku kanibalizacji.
Aby uniknąć kanibalizacji słów kluczowych, każde słowo kluczowe powinno mieć swoją dedykowaną sobie podstronę. Istnieją różne sposoby na wykrycie kanibalizacji, a jednym z nich jest skorzystanie z monitoringu SeoStation, które oferuje wygodny i łatwy sposób na szybkie zlokalizowanie tego problemu.
Jak wykryć kanibalizację?
W celu wykrycia kanibalizacji, dobrym rozwiązaniem jest skorzystanie z narzędzia SeoStation umożliwiającego monitoring pozycji w wyszukiwarce. Aby to zrobić należy przejść do zakładki „monitoring dzienny” dla danej domeny i sprawdzić, czy słowa kluczowe, które monitorujemy, oznaczone są żółtymi kropkami, które mówią o zmianie adresu URL dla danego słowa kluczowego w przeciwieństwie do poprzednio wykrytego przez Google.
Jeśli kropka pojawia się regularnie, a adresy URL zmieniają się naprzemiennie, oznacza to, że Google nie jest w stanie określić, która podstrona powinna być wyświetlana dla danej frazy. W takim przypadku istnieje prawdopodobieństwo wystąpienia kanibalizacji słów kluczowych na stronie internetowej.
Na przykładzie, który został przedstawiony poniżej, widać żółte kropki i wahania pozycji, co sugeruje, że zmiana adresu URL jest powiązana ze zmianą pozycji dla danego słowa kluczowego:
Po kliknięciu w żółtą kropkę i przejściu do szczegółów, można zauważyć, że każda żółta kropka i zmiana pozycji towarzyszy również zmianie adresu URL. Pełna lista zmian adresów URL dla konkretnego słowa kluczowego w dłuższym okresie czasu, widoczna jest w zakładce „Wykres pozycji”.
Korzystając ze statystyk dziennych witryny, możemy w łatwy sposób sprawdzić, które frazy są dotknięte zjawiskiem kanibalizacji, a także które konkretne strony są dotknięte tym problemem.